Zielony Ład, a reklama POS w branży kosmetycznej

← Powrót do bloga
16 września 2021

Zielony Ład, Strategia Plastikowa, Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – to dziś jedne z najważniejszych standardów i zmian w branży kosmetycznej. Rewolucja, do której przygotowania trwają już dobre kilka lat, a dotyczą wszystkich państw członkowskich w UE. Recykling, opakowania przyjazne środowisku oraz odpowiednia gospodarka odpadami, to jedynie początek wielu innych zmian w produkcji. Kolejne to certyfikowane produkty kosmetyczne z ekologicznym składem czy sam proces ich wytwarzania zgodny z europejską strategią Zielonego Ładu. Czy zmiany te dotyczą także reklamy POS? W pewnym sensie już tak. Ekologiczne kosmetyki wymagają też odpowiedniego eco designu. Do tego zalecenia “zielonych” dyrektyw obowiązują każdego producenta na terenie UE, również w branży reklamowej POSM.

Zielony Ład w branży kosmetycznej… i w każdej produkcji

Europejski Zielony Ład to plan działań Komisji Europejskiej na rzecz ochrony środowiska. Cel jest jasny – cała UE ma stać się do 2050 kontynentem neutralnym dla klimatu. Mają w tym pomóc odpowiednie regulacje prawne dotyczące, prawie że każdej dziedziny, a w szczególności przemysłu i producentów na terenie UE.

Nic dziwnego, że nie do końca doprecyzowane działania dla poszczególnych branży, w tym kosmetycznej, budzą wiele wątpliwości i obaw. Czas goni, wymagania rosną, a koszty tego typu zmian są mocno odczuwalne finansowo dla firm. W szczególności przez małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce, które stanowią większość wśród rodzimych producentów kosmetyków. Jednocześnie, według raportu banku PEKAO, co piąta ich produkcja w Europie dotyczy właśnie naszego kraju. Dlatego jest o czym dziś głośno rozmawiać.

Toczy się dyskusja, co robić i jak robić, żeby nadal móc się rozwijać, działając zgodnie z zaleceniami UE. Temat ten został ostatnio podjęty m.in. na IX Forum Branży Kosmetycznej w lipcu br. przez Panią Blankę Chmurzyńską-Brown, dyrektor generalną Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego >>

W ramach Europejskiego Zielonego Ładu na szczególną uwagę zasługują zatem Strategia Plastikowa i ROR, o czym kilka słów poniżej.

Strategia Plastikowa i Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta na terenie UE

Pierwszym krokiem ku zmianie jest Strategia Plastikowa z 2018 roku. Głównym jej celem jest, aby do 2030 roku wszystkie opakowania trafiające na rynek UE nadawały się do recyklingu lub ich ponownego użycia. Branża kosmetyczna produkuje 5% w skali wszystkich odpadów opakowaniowych w Polsce, z czego większość z nich to papier i tektura (39%) oraz tworzywa sztuczne (26%). Więcej szczegółów nt. Strategia Plastikowa i kosmetyki. Raport Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, Deloitte Advisory spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, sp.k., Warszawa, wrzesień 2019 >>

Do tego dochodzi Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta (ROP), która obejmuje już nie tylko gospodarkę odpadami, ale cały zrównoważony proces produkcji i konsumpcji. Od projektowania i wytwarzania produktów z długą żywotnością oraz takich, które można wielokrotnie używać. Po ograniczanie szkodliwych dla środowiska surowców w ich produkcji i kontrolę całego tego procesu pod kątem obowiązków środowiskowych. Część z tych zadań obowiązuję już w Polsce od stycznia 2021 r., a następny etap przewidziano na początek 2022 roku.

Europejski Zielony Ład, a POS na rynku kosmetyków

Wiemy już, że strategia Europejskiego Zielonego Ładu dotyczy wszystkich producentów na terenie Unii Europejskiej. Z czego, ze szczególną uwagą, obserwuję się producentów żywności, chemii oraz kosmetyków, czyli branże, które wytwarzają dziś najwięcej odpadów z tworzyw sztucznych. Działania pro środowiskowe to dziś konieczność oraz obowiązek oraz pożądany marketing marki, którego wymagają konsumenci. Również w produkcji reklamy POS – „Eco design POS display i ekologia w reklamie”>>

kartonowy stojak na ladę

Trend ten wyraźnie obserwujemy na co dzień, w naszej pracy jako producent wszelkiego rodzaju point of sale materials. Coraz więcej naszych Klientów – producentów i właścicieli marek, zwraca dziś uwagę na materiał, z którego ma zostać wykonany display reklamowy. Ekologiczne surowce – papier, tektura, drewno – a więc materiały nadające się do recyklingu lub np. płyty meblowe o dłuższej żywotności oraz możliwości ich ponownego użycia poprzez zmianę grafiki itp. Z drugiej strony wspomniany eco design POS display, czyli nie tylko surowiec nadający się do recyklingu, ale i cała oprawa dla ekologicznych produktów kosmetycznych powinna być eko, czyli tzw.„zielona” i minimalistyczna w odbiorze przez konsumentów.

Jedno jest pewne – Strategia Plastikowa to dziś podświadome działanie każdego przedsiębiorcy i pozytywny odbiór ze strony konsumenta.

Europejski Zielony Ład dotyczy dziś nas wszystkich, całych procesów – od projektu i produkcji po sprzedaż (konsumpcję), włączając w to reklamę. Zrównoważony rozwój na rzecz ochrony środowiska to współpraca i wspólna wizja producentów kosmetyków czy POS, na każdym z tych etapów.

Zdjęcie tytułowe: Pexels

PFRON PFRON