Cross promocja, cross marketing, co-branding, kooperacja marek. Od pomysłu i chęci połączenia wspólnie sił różnych brandów po zaskakująco dobry wynik w sprzedaży produktów lub usług, które się nawzajem uzupełniają. Z pomocą odpowiednio dobranych materiałów POS, sukces i zwiększona sprzedaż w miejscu zakupów gwarantowana. Mamy dla Was kilka takich pomysłów różnych, znanych marek i nowinek z rynku w branży handlowej. Zobaczcie tylko, jak pięknie można połączyć siły i jakie ciekawe efekty to przynosi.
Cross marketing i cross promocja to synonimy dla wspólnych działań co najmniej dwóch marek w jednym ustalonym celu. Licznik może być różny – różne produkty, ale mianownik zawsze ten sam – produkty i/lub usługi komplementarne, uzupełniające się nawzajem. Współpraca, a nie konkurencja, wszystko z myślą i korzyścią dla Klienta. Warto, bo obie strony transakcji mogą dużo zyskać. Poszerzenie grupy docelowej o nowych Klientów partnera, zbudowanie pozytywnego wizerunku marek, które potrafią się wspólnie bawić czy ograniczenie kosztów działań promocyjnych, które dzielone są na pół.
Najważniejsze to rozsądnie wybrać dobrego partnera do cross współpracy, zwracając uwagę na jakość jego produktu lub usługi oraz entuzjazm firmy do takiej wspólnej akcji promocyjnej.
Jak cross promocja, to i niezbędne w handlu materiały POS. Oczywiście mówimy tu nie o reklamie w tradycyjnych mass mediach, tylko o BTL w sklepach, kioskach czy marketach. Jak sprytnie wykorzystać możliwości POSM w punktach sprzedaży u partnera przedsięwzięcia. Nawet, gdy jest to przykładowo kiosk na dworcu kolejowym, gdzie nie ma zbyt dużo miejsca na displaye reklamowe. Wtedy liczy się głównie pomysł i dobry wizualnie POS typu stojak naladowy, kosz wrzutowy czy drobny wobbler lub shelfstoper, informujący o trwającej właśnie akcji cross marketingowej.
Cross marketing stał się na tyle popularny i skuteczny, że nie trzeba do niego specjalnie namawiać marketerów dużych brandów. Po dobrej analizie i trafnym wyborze drugiej marki produktu/usługi do współpracy, efekt końcowy może być tylko na plus.
Znane nam przykłady cross promocji:
I długo by jeszcze wymieniać, bo co rusz pojawiają się nowe, ciekawe akcje cross marketingowe. Najczęściej zaobserwowane przez nas przy okazji zakupów i POS-ów właśnie.
A na sam koniec mamy dla Was wisienkę na torcie z ostatniego czasu na rynku w branży handlowej. Można by pomyśleć, że to zły przykład na promocję, ale.. Zobaczcie sami >>
Marka KFC „podszywająca” się wizualnie pod IKEA. I zamiast pozwem w sądzie, zakończyło się na eleganckiej dyskusji w social mediach, a Klienci wiadomo uwielbiają takie prowokacje.
Oczywiście nie namawiamy nikogo do takich działań, ale dajemy przykład, że zawsze warto spróbować współpracować. Zatem cross marketing i wspólne akcje cross promocyjne z wykorzystaniem możliwości POS.